Operationeel beheer van recreatief vaarwater is van belang, maar beter nog is investeren en daarmee in de toekomst dit operationeel beheer te voorkomen. Vanuit deze invalshoek werken veel publieke en private partners al sinds 2019 samen in een samenwerkingsovereenkomst (SOK) voor de Randmeren en Markermeer/IJmeer aan een meer structurele aanpak. Voorbeelden van een structurele aanpak zijn snelvaarbanen op veilige diepte (bv. Gooimeer en Eemmeer), verbreding van hoofdvaargeul (Randmeren) en creëren van een ruimtelijke visie op zonering van recreatie en natuur.
Gastvrije Randmeren is namens de gemeenten een drijvende kracht achter het vervolg op de eerste publiek-private samenwerkingsovereenkomst met een nieuw strategisch programma. De plannen voor een samenwerking van de Regio (Randmeren + Markermeer/IJmeer = Zuidelijk IJsselmeergebied) met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liggen er, de taken zijn verdeeld voor de periode 2024-2028. We hopen op 6 december a.s. te kunnen zeggen dat de bestuurlijke handtekeningen onder de Samenwerkingsovereenkomst aanpak waterplanten zijn gezet en de samenwerking in de Staatscourant verschijnt. De ondertitel van de SOK is ‘Zuidelijk IJsselmeergebied bevaarbaar’.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.